Förseningsavgifter

Mer info
Mer info

Förseningsavgifter

För försenade lån uppbärs förseningsavgift i enlighet med prislistan.


Om beloppet på avgifterna är 10 € eller mera försätts låntagaren i låneförbud. En låntagare som är i låneförbud kan inte låna, reservera eller förnya lån. Låneförbudet upphävs när avgifterna betalas helt eller avkortas till under gränsen för låneförbud.

 

Den maximala förseningsavgiften är 10 €/lån. För snabblånen är den maximala förseningsavgiften 12 €/lån.

 

För personal vid Tritonias högskolor uppbärs inga dagsspecifika förseningsavgifter, men för lån som inte återlämnats sänds en faktura och låneförbud träder i kraft. 

 

Ersättningsavgifter

Böcker anses som försvunna* när de inte har återlämnats 50 dagar efter förfallodagen. Om lånen inte återlämnas trots påminnelser och fakturavarning sänder biblioteket en faktura på materialet som ska ersättas (minst 80 €/bok). Efter att fakturan skickats blir materialet låntagarens egendom och kan inte längre återlämnas till biblioteket. Se serviceprislistan.

 

*Enligt överenskommelse kan boken också ersättas med ett nytt exemplar.

 

De avgifter vi tar ut grundar sig på universitetslagen (558/2009), lagen om grunderna för avgifter till staten (150/1992) och statsrådets förordning (1082/2009) om avgifter som tas ut i universitetens verksamhet samt lag 513/1999 om indrivning av fordringar.

 

Betala

Förseningsavgifter kan betalas via nätbetalning i Tritonias Finna. I Tritonia Vasa kan du betala med kort. Den högsta avgift som uppbärs per gång är 100 euro.


Nätbetalning i Tritonias Finna
Du kan betala via nätet i Tritonias Finna via inhemska nätbanker och med betalkort. På nätet kan du betala förseningsavgifter för lån som returnerats eller förnyats.


När du betalar på nätet måste hela summan betalas på en gång.


Anvisningar:

  • Logga in i Finna
  • Gå till ditt konto och fliken Avgifter.
  • Välj Betala på nätet
  • När du har genomfört betalningen, gå tillbaka till Finna så att betalningen registreras i bibliotekets system utan fördröjning.
  • Nätbetalning är inte möjlig under serviceavbrott.

Betalningsförmedlare
Betalningsförmedlingstjänsten utförs av Paytrail Oyj (2122839-7), som står som leverantör, i samarbete med banker och kreditinstitut. Paytrail Oyj syns som mottagare på kontoutdrag eller kortfaktura och förmedlar betalningen till köpmannen. Paytrail Oyj har verksamhetstillstånd för betalningsinstitut.


Paytrail Oyj, FO-nummer: 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
Tfn: 0207 181830
www.paytrail.com

 

© Tritonia 2014-2024