Studerande vid YH Novia, VAMK eller Vasa universitet, går du en kurs vid öppna universitetet eller avlägger du studier på en annan ort? På denna sida hittar du svar på de vanligaste frågorna om distansstudier.
Du behöver ett bibliotekskort om du lånar tryckta böcker eller om du vill ha tillgång till e-bokstjänsterna Ellibs eller Biblio, som fungerar med bibliotekskort. För alla andra e-resurser, e-böcker och databaser räcker det med användarnamn för din högskola: logga in med din högskolas användarnamn i Finna, så får du tillgång till alla e-resurser.
Du kan skapa ett bibliotekskort enligt anvisningar på sidan bibliotekskort och pinkod.
Vi skickar kursböcker med postförskott till våra kunder. Priset för postförskott är från 19,90 €. Om du inte själv kan komma till biblioteket för att återlämna lånet kan du returnera lånet per post på egen bekostnad. Postadressen är Tritonia PB 331 65101 Vasa, meddela gärna om returneringen till loans@uwasa.fi. För böcker som ev. förkommer i posten ansvarar kunden.
Kursböcker sänds inte som fjärrlån till andra bibliotek, eftersom de finns i begränsat antal och är ämnade för Vasahögskolornas studerande.
Om du har glömt pinkoden kan du enkelt byta den i Finna (välj logga in → men istället för att logga in med dina inloggningsuppgifter väljer du länken för glömd pinkod som finns nere till höger på inloggningssidan). Kom ihåg att använda samma e-postadress som du har angett i dina kunduppgifter!
Pinkoden kan också bytas mot en ny som du väljer själv vid bibliotekets servicedisk, mot uppvisande av identitetsbevis. Vi byter inte pinkod per telefon.
Nästan alla e-böcker, e-tidskrifter och databaser kan användas på distans av studerande och personal vid högskolorna. Logga bara in i Tritonias söktjänst Finna med din högskolas användarnamn.
Om du är examensstuderande, ta kontakt med Helpdesk vid din högskola. Om du studerar vid Öppna universitetet, kontakta Öppna universitetets studerandeservice.
Studerande som skriver sitt examensarbete kan få fjärrlåna gratis för examensarbetet under förutsättning att studeranden är kund vid Tritonia och gör fjärrlåneansökan vid Tritonia. Fjärrlåneservicen förmedlar fysiskt material och fjärrlånen ska alltid avhämtas vid Tritonia och returneras till Tritonia. Tritonia sänder inte fjärrlån per post till kunden. Läs mera om Tritonias fjärrlåneservice.