Från och med 18.3 är Tritonia Vasa och Tritonia Allegro stängda till 31.5 i enlighet med de undantagsförhållanden regeringen har infört.
Kundtjänsten betjänar digitalt per e-post, telefon eller chatt må-fr kl. 9-16.
Aktuellt 15.5
Tritonia är stängt fram till 31.5, studerande och personal kan beställa böcker via hämtservicen under hela maj.
Tritonia Vasa öppnar med begränsad service 1.6: reserveringar kan hämtas och material kan lånas och returneras med självbetjäning. Läsplatserna, läsesalarna och grupprummen hålls stängda. Läs mer om servicen under sommaren!
Lånetjänsterna under bibliotekets stängningstid
- Lån förfaller inte under stängningstiden (nästa förfallodag är 1.6)
- Nya avgifter tillkommer inte under stängningstiden (avgifter som tillkommer tas bort manuellt)
- Reserveringar kan hämtas efter stängningstiden
- Fjärrlåneservicen är avbruten
- Det är inte önskvärt att böcker returneras under stängningstiden. Om du t.ex. är på väg att flytta bort kan du ändå returnera böcker via returluckan (luckan finns bakom byggnaden på havssidan, bild). Observera att böcker som returneras via luckan behandlas med fördröjning.
- Begränsad hämtservice: Vi öppnar må 30.3 vid huvuddörren i Tritonia Vasa ett hämtställe för böcker som beställts på förhand. Denna service är tillgänglig endast för personal och studerande vid Vasa universitet, VAMK och Yrkeshögskolan Novia i Vasa och f.r.o.m. 8.4. för personal och studerande vid Åbo Akademi. Läs mera
Passerkort
Vårperioden för passerkorten förlängs till 9.9.
- Inga fakturor på försenade passerkort kommer att sändas för vårperioden.
- Vid behov kan passerkort returneras även under våren och sommaren i ett KUVERT i returlådan för Tritonias böcker. Kom ihåg att skriva ditt eget namn och/eller studentnummer på kuvertet.
- Du kan även returnera ditt passerkort per post till adressen: Tritonia - Vasa vetenskapliga bibliotek, Vaktmästarna, PB 331, 65101 Vasa. OBS! För att inte passerkortet ska falla ur kuvertet kan du till exempel tejpa fast det i en kartongbit.
- Från och med 24.8.2020 kan du också komma och förnya ditt passerkort för höstperioden 9.9-31.12.2020 (må-fr under bibliotekets öppettider).
Undervisning och handledning
- Undervisning i informationssökning ordnas helt och hållet som distansundervisning
- Handledning i informationssökning ges på webben
- Publikationstjänster och bibliotekets forskarstöd ges på webben
- EduLabs stöd för digitalt lärande ges på webben
E-resurser och webbtjänster
E-resurserna kan användas som vanligt och de är även tillgängliga på distans utanför campus. Logga in i Tritonia Finna med din högskolas användarnamn (https://tritonia.finna.fi/), så får du tillgång till e-resurserna.
Många andra bibliotekstjänster kan också användas via webben på distans. I Tritonia Finna kan du reservera böcker, betala förseningsavgifter, återställa pinkoden om du glömt den och uppdatera dina uppgifter.
Använd dessa webbtjänster
- Tritonias Finnavy
- LibGuides
- Chatt (www.tritonia.fi på ingångssidan och i Libguides)
- Webblanketter
- E-post och telefon:
- Låneservice 029 449 8258, loans@tritonia.fi
- Informationstjänst 029 449 8258, isrv@tritonia.fi
- Vaktmästare 029-449 8250, custodians@tritonia.fi
- Personalens telefonnummer
Detta meddelande uppdateras vid behov med mer information om bibliotekets service och om undantagssituationen.
Tritonia verkar i Vasa universitets fastighet och följer i coronavirusläget Vasa universitets linjedragningar: https://www.univaasa.fi/fi/news/koronaetusivulle/ (på finska)