Den av Nationalbiblioteket organiserade nationella användarenkäten för biblioteken genomfördes på våren 2013 för tredje gången. Av Tritonias kunder svarade 324 på enkäten. Universitetsstrandens tjänster utvärderades av 233 kunder, Rådhusgatans av 44 och Seriegatans av 40. Ett stort tack till alla som svarat!
Tritonia fick via enkäten värdefull information om kundtillfredsställelsen och om vad kunderna önskar sig av bibliotekstjänsterna. I korthet:
Ni kunder… …Uppskattade bibliotekets utrymmen – speciellt grupprummen på Universitetsstranden – men önskade fler läsplatser, mer ergonomiska möbler och fler trivsamma uppehållsrum
…Lovordade personalens yrkeskunskap, servicevillighet och tillgänglighet, men påminde även om vikten av ett vänligt leende
…Ansåg att de tryckta och elektroniska samlingarna var delvis bristfälliga, speciellt eftersom kursböckerna inte räcker till alla
…Upplevde ibland att de e-resurser ni sökte var svåra att hitta och ni önskade fler instruktioner och tips för att hitta och kunna använda dem
…Ansåg att bibliotekets e-tjänster, speciellt förnyelse och reservering av böcker samt reservering av grupprum, var viktiga och att de fungerade väl
Bland de öppna svaren fanns många beaktansvärda utvecklingsförslag och önskemål som vi under hösten kommer att publicera på Tritonias webbsidor.
Rapporten över enkätresultaten kan läsas här (PDF)