Tritonias årsberättelse 2020

Mer info
Mer info

Direktörens årsöversikt

Ett annorlunda år: Samarbetsformerna förnyades, service på webben och begränsad utlåning

 

Året 2020 var historiskt på Tritonia. På hösten slöt Vasa universitet, VAMK och Novia ett 10-årigt avtal om vetenskapsbibliotekstjänster. Åbo Akademi flyttade sin biblioteksverksamhet till Academill i början av året. Också EduLabs verksamhetsmodell ändrade och EduLab blev en del av Levóninstitutet från början av 2021.

Utöver verksamheten i Vasa hör även Novias och Centrias gemensamma biblioteksenhet i Jakobstad samt Novias informatiker vid Raseborgs campus till Tritonia. Därtill har biblioteket ett serviceavtal med Helsingfors universitets juristutbildning i Vasa. I biblioteket arbetar ca 32 personer, varav 29 fast anställda. Vi ger service till ca 10 000 studerande, ungefär 8 000 aktiva låntagare.

Som en del av bibliotekets förnyelse är en av de konkretare förändringarna för Tritonias användare och för personalen en flytt till Luotsibyggnaden, som planeras genomgå en renovering de närmaste åren. Den blivande ”nya” biblioteksbyggnaden finns mitt på campusområdet i Brändö och kommer i fortsättningen att fungera som en gemensam, öppen och tillgänglig mötesplats.

I mars ändrades bibliotekets vardag och största delen av personalen gick över till distansarbete. Högskolorna övergick till omfattande distansundervisning. Bibliotekets personal utvecklade genast nya webbserviceformer och webbhandledning. Med kreativa lösningar utvecklades ny service gällande utlåning och verksamheten finslipades under året. Kursböcker och böcker för examensarbeten och forskning kunde begränsat lånas. Efterfrågan var stor och biblioteket som en del av högskoleservice stödde och främjade studiernas framskridande. Biblioteket följde noggrant med myndigheternas riktlinjer och under hela året var personalens och användarnas hälsosäkerhet i centrum. Masker, plexiglas, engångshandskar och handdesinfektion skaffades i stora mängder.

Året 2020 var exceptionellt i biblioteket och jag vill tacka Tritonias personal för deras flexibilitet och innovativitet att ordna nya serviceformer.

Jag fungerade under år 2020 som ordförande för universitetsbibliotekens nätverk, FUN. Inom nätverket hade vi möjlighet att utbyta erfarenheter och praxis med varandra gällande förverkligande av biblioteksservice i pandemitider. Tillsammans med Unifi och SYL satsade FUN på att få de vetenskapliga förlagen att erbjuda elektroniskt material för att möta distansstudiernas behov under undantagsförhållanden. Som ett sambibliotek deltar Tritonia även i samarbetet inom AMKIT, yrkeshögskolornas bibliotekskonsortium och har på så sätt god inblick i högskolebibliotekens utveckling.

 

År 2020 i siffror

2020 viktigaste biblioteksstatistikuppgifter: 154 medieproduktion, 66 kortkurser, 2201 producerade studiepoäng, 455 529 besök i Finna, 819 868 sökningar i Finna, 335 720 lån och förnyade lån, 568 kundplatser, 119 156 besökare, 2805 nya kunder, 291 öppetdagar, 4165 bokförvärv, 723 025 e-böcker, 192 073 tryckta böcker

 

När och webbtjänster:Coronaåret på biblioketet

Den globala coronapandemin drabbade även biblioteken våren 2020. På samma sätt som övriga bibliotek blev Tritonia tvungna att stänga helt under en kort tid på våren och största delen av personalen övergick till distansarbete. Vägledning, handledning och undervisning flyttades i snabbt takt till webben och användarna fick service främst per telefon, e-post, chatt och via Zoom. I synnerhet användningen av chattservicen ökade rejält. De elektroniska resurserna har lyckligtvis varit till studerandes och personalens förfogande på vanligt sätt under hela perioden. Under året har det skaffats stora mängder nya e-böcker och annat elektroniskt material.

Under coronaåret har Tritonias personal snabbt utvecklat nya sätt att arbeta. Biblioteket hann inte vara stängt mer än några veckor innan en hämtservice för tryckt material togs i bruk. Material som reserverats på förhand kunde hämtas och servicen förbättrades för varje gång som biblioteket blev tvunget att hålla stängt. Under sommaren kunde man låna böcker och återlämna material till biblioteket, men studieplatserna hölls stängda. På hösten kunde en del av studieutrymmen vara öppna, men eftersom coronaläget i Vasa snabbt förvärrades kunde studieutrymmena dessvärre inte hållas öppna alls under resten av året.

Från slutet av november var biblioteket öppet med begränsad service och antalet personer som kunde vistas i biblioteket var begränsat till 6 personer. Systemet övervakades med ett system med köpkorgar. När besökare kom till biblioteket tog de en köpkorg i vilken det fanns en passernyckel för att komma in och ut ur biblioteket.

 

Samlingsservice: Tritonias samlingar

Året präglades av stora projekt inom samlingsarbetet. Alla bibliotekets samlingar evaluerades och gallrades med tanke på kommande flyttprojekt. Åbo Akademi, som lämnade Tritoniasamarbetet 31.12.2020, evaluerade och plockade ut sina böcker ur Tritonias gemensamma samlingar och flyttade dem till Academill strax före julen 2020. Evalueringen och gallringen av Vasa universitets, Novias och VAMK:s gemensamma samling kom bra igång och fortsätter under 2021. Tritonias skönlitteratur överfördes i sin helhet till Depåbiblioteket i Kuopio.

Samtliga projekt inom samlingsarbetet utfördes med målsättningen att säkerställa att Tritonias samlingar också i fortsättningen är aktuella och relevanta och anpassade för de deltagande högskolornas behov samt för bibliotekets utrymmeskapacitet i framtiden.

 

 
Kokoelmat | Samlingar 2020
Infogram

 

 

Utbildningstjänster: Utbildning för studerande

Tritonia ansvarar för utbildningen i informationssökning för studerande. Utbildningen främjar de studerandes digitala kunskaper. Året 2020 präglades av den globala pandemin och som en följd flyttade undervisningen helt till webben. En stor del av undervisningen var redan webbaserad så för bibliotekets del var det ingen radikal förändring. De digitala verktygen var bekanta och flytten av närundervisningen till Zoom eller Teams gick smidigt.

 

 
Utbildning för studerande 2020
Infogram

 

Utbildningstjänster: Utbildning för personalen

På våren när distansundervisning och distansarbete blev verklighet accentuerades EduLabs roll som digipedagogiskt stöd för högskolelärarna. EduLab Online Support erbjöds regelbundet varje vecka och etablerades som en stödform för lärare. Utöver kortkurser och högskolepedagogisk utbildning ordnade EduLab skräddarsydda kurser för att fylla behovet under distansundervisning och distansarbete. Aktuella teman var Teams, Zoom, Moodle och dess olika specialfunktioner samt de aktuella tillgänglighetsdirektivens påverkan på högskolepedagogiken. EduLabs medieproduktion var en annan stödform vars efterfrågan steg då behoven av videor för undervisningsändamål ökade. EduLabs tjänster uppskattades och VAMK gav EduLab-teamet diplomet ”Huippuluokan kollega” i december.

Den framtida samarbetsmodellen kring EduLab diskuterades mellan högskolorna. EduLabs roll sågs som strategiskt viktig för att främja digitaliseringen av undervisningen vid Vasa universitet och universitetet beslöt att flytta EduLabs verksamhet till Levóninstitutet vid Vasa universitet.

 

 
Video- ja medieproduktion
Infogram

 

 

Publikations-, publikationsarkivs- och forskarstödstjänster

Vasa universitets publikationsarkiv Osuva som togs i bruk 2018 har uppnått driftskedet.

Samarbetet mellan Vasa universitets forskarservice och biblioteket fortsatte med upprätthållandet av publikationsdatasystemet SoleCRIS och i publikationsarkivet Osuva samt gällande utvecklandet av det nya systemet SoleCRIS+. Biblioteket har deltagit i det nationella samarbetet kring publikationsarkiven genom att vara med i expertgruppen för publikationsarkivering. Främjandet av öppen vetenskap vid Vasa universitet fortsatte som ett mångprofessionellt samarbete mellan universitetets forskarservice, ICT-service och biblioteket. Biblioteket deltog i de nationella nätverken för främjandet av öppen vetenskaps expertgruppers verksamhet. Biblioteket ansvarade för förverkligandet av webbkurserna Open Science och Tutkijan taidot inom Vasa universitets forskarskola, samt för planering och undervisning på EduLabs till högskolornas undervisnings- och forskningspersonal jämte forskarstuderande riktade kortkurser gällande vetenskaplig informationssökning och forskarstöd.

Ansvaret för insamlingen av publikationsuppgifter vid Vasa yrkeshögskola överfördes till biblioteket i oktober 2020. Samtidigt inleddes parallellpublicering av VAMK-personalens publikationer i Theseus 26.10.2020. Parallellpubliceringen gäller publikationstyperna A-D. På hösten 2020 anskaffades publikationstjänsten Justus till VAMK och huvudanvändare är biblioteket. För personalen vid VAMK planerades en fyrdelad utbildningsserie om öppen vetenskap och forskning. År 2020 ordnades delarna grunderna i öppen vetenskap och tjänster för datahantering. En LibGuide gällande öppen FUI-verksamhet uppgjordes för VAMK. Representanter för biblioteket deltog i en projektgrupp som planerar VAMK:s nya webbtidning, i VAMK:s publikationsråd och i arbetsgruppen för öppen vetenskap vid VAMK. Biblioteket svarade för att lagra artiklar för VAMK:s webbtidning Energia på publikationsplattformen.

 

Personal och ekonomi: Mot nya bibliotek och effekter av tiden med corona

Tritonias personal utökades med tidsbundna projektanställda. Planeringen av flyttarna och förverkligandet av två nya bibliotek, minskningen och flyttningen av samlingarna och annat samlingsarbete krävde personalresurser. Särskilt för Åbo Akademis del som raskt nödgades planera flytten av bibliotekets samlingar till det nya biblioteket i Academill. Samlingarna flyttades i december 2020.

Personalen övergick till distansarbete 18.3.2020 och fick direkt lära sig nya arbetssätt, i större och mindre utsträckning. Tidigare var distansarbete ovanligt, men alla fick snabbt arbetsredskap och hemmakontor i skick. Plattformen Teams blev en plats för gemensamma dokument och fungerar som verktyg för kommunikation och samarbete. För att upprätthålla den sociala gemenskapen hölls vecko- och teammöten via Zoom eller Teams. Pedagogerna vid EduLab och Vasa universitets ICT-service bistod vid tekniska problem. Personalen har gett mycket positiv respons på distansarbete och vi får se hur distansarbete kommer att förändra arbetssätten i framtiden.

 

Tritonias budgetfinansiering uppgick till totalt 3.782.283 €. Personalkostnader och övriga kostnader med budgetfinansiering uppgick till sammanlagt 3.691.403 €.

 

 
Personal och ekonomi 2020
Infogram

 

Tritonia i nationellt och internationellt samarbete 

Tritonia verkar aktivt i nationella och internationella nätverk inom branschen. Bibliotekets direktör fungerade 2019-2020 som ordförande för universitetsbibliotekens nätverk, FUN.

 

Internationella föredrag och konferensdeltagande av Tritonias personal

Lehto, Anne (2020). Finnish University Libraries Promoting and Implementing Responsible Metrics: challenges and opportunities. Invited panel presentation in session: Addressing Roadblocks in Research Assessment Reform.  Euroscience Open Forum ESOF 2020, Trieste/Zoom.

Rintamäki, Katri. Turun Eurooppa-foorumi. 27.-28.8.2020

 

 

Tritonias direktion 2020

  • Professori Pirjo Laaksonen, Vaasan yliopisto (pj/ordf.) (ersättare: professori Merja Koskela)

  • Johtaja Auli Kinnunen, Vaasan yliopisto (ersättare: johtaja Samu Leskinen)

  • Rektor i Vasa, professor Lisbeth Fagerström, Åbo Akademi (ersättare: överbibliotekarie Pia Södergård)

  • Koulutuspäällikö Lotta Saarikoski, VAMK (ersättare: yliopettaja Ulla Isosaari)

  • Chef för studerandeservice Thomas Böckelman, Yrkeshögskolan Novia (ersättare: Admissions Officer Ida Borgar)

  • Studerande Jaber McBree, VYY (ersättare: pääsihteeri Johanna Luomala, VYY (Kaisa Paavola 1-18/2020))

  • Studerande Emma Heininen, VAMOK (ersättare: studerande Eliina Sarinko, Novium)

  • Sivistystoimenjohtaja/bildningsdirektör Christina Knookala, Vaasan kaupunki/Vasa stad (Varajäsen: kulttuuri- ja kirjastotoimen johtaja/ kultur- och biblioteksdirektör Marita Ahola)

  • Informationsspecialist Heidi Troberg, Tritonian henkilökunta (ersättare: informatiker Isabel Nygård-Anturaniemi)

 

Tritonias ledningsgrupp 2020

  • Tritonian johtaja/Tritonias direktör Anne Lehto (pj/ordf.)

  • Varajohtaja/vice direktör Viveca Rabb

  • Esimies, hallinnon ja viestinnän palvelut/förman, förvaltning och kommunikation Anne Koiranen

  • Palvelupäällikkö, koulutus ja tutkimuksen tuki/servicechef, utbildning och forskarstöd Katri Rintamäki

  • Palvelupäällikkö, paikallis- ja verkkopalvelut/servicechef, när- och webbtjänster Jonna Toukonen

  • Henkilökunnan edustajat/Personalrepresentanter:

    • Tietoasiantuntija/informationsspecialist Heidi Troberg

    • Vahtimestari/vaktmästare Mikael Björkqvist

    • Pedagogi/pedagog Sören Granlund (varajäs./ersättare)

    • Kirjastosihteeri /bibliotekssekreterare Topi Takamäki (-3.4.2020 asti) (varajäs./ersättare)

  • Kääntäjä-tiedottaja/Översättare-informatör Ann-Sofie Källund (siht./sekr.)

  • Tietoasiantuntija/informationsspecialist Christian Nelson (asiantuntija/sakkunnig

© Tritonia 2014-2024